Salı, Kasım 14

sirketler ve itibarlari

Itibar "reputation"in turkcesi. Ama daha yeni bir kelime bulmak lazim galiba bunun icin. Itibar boyle eski istanbul hanimefendilerinin cay sohbetlerinde kullandiklari bir kelimeyi hatirlatiyor bana.. Neyse, bu bambaska bir konu.

itibar uzerine bir yazi okuyordum akademik degilerden birinde ve ilginc bir arastirma ile karsilastim. Yapilan bu arastirmada K-Mart'in itibari cok dusuk cikmis, Nike'in da. Simdi yazarlar bunu bu sirketlerin cesitli tuketici kuruluslarindan aldigi kotu tepkiye bagliyor. Yani ucuz isci calistirmalari, fakir ulkelerden cok ucuza mal alip yuksek kar marjlariyla satmalari falan gibi nedenler etken.

Arastirmayi yapanlarin iddiasi da insanlar bu negatif haberlerden ve davranislardan etkilenip o sirketlerin itibarlariin iyi olmadigini soyluyorlar bu ankette. Benim ilgimi ceken ise su: niye Walmart bu listede degil?.. Hayir, takti bir Walmart'a, baska bir sey dusunmuyor diyeceksiniz belki ama ne yapayim surekli karsima cikiyor.. Bu arastirmanin sonucu bence cok ilginc, cunku ayni ankete katilan ayni insanlar Walmart'a cok daha yuksek bir itibar puani veriyorlar..

Simdi bence bunun tek bir aciklamasi var: insanlar ikiyuzlu. Walmart'tan her seyi ucuza aliyorlar, o yuzden onemli degil 3. dunya ulkelerini somurmesi ya da ucuz ve sigortasiz insan calistirmasi. En onemli sey fiyat kirmasi. Ama K-Mart ve Nike daha pahaliya urun sattiklari icin kotu sirket oluyorlar, itibarlari dusuk oluyor..

Yani cok cok garibime gitti bu arastirma. Ayni seyi yapip ayni tip urun satan iki sirket: K-Mart ile Walmart. Biri ucuza satiyor ve iyi, biri pahaliya satiyor ve kotu.. Peki bu durumda cirkin kim oluyor???

Hiç yorum yok: