Perşembe, Mart 31

yine bir cuma gününe yaklaşırken...

Hop dedik Perşembe oldu gibime geliyor.. Haftalar salı günü çok yavaş geçiyor gibi iken Perşembe olunca nasıl da geçiverdi diye şaşırıyorum. Bu haftasonu annemler Erzincan'da kardeşimi ziyarete gidiyorlar. Ben de Melosh hanım ile evdeyim.

Salı günü Şereflikoçhisar'daki YİBO'yu ziyaret ettik. Yibo, yatılı ilköğretim bölge okulu demek. Küçücük çocuklar, ailelerinden uzakta yatılı okuyorlar. Normalde haftasonları evlerine dönüyorlar - amaç iyi bir eğitim almak. ama bu okullar Çouk Esirgeme Kurumu gibi kullanılmaya başlanmış. Çocukları bırakmış oraya aileleri - gelip görmüyorlar bile.

6 yaşında bir kızın yanına eğilip soruyorum niye yüzün böyle asık senin bakalım diye. Cevabı çok kısa ve sessiz - annemi özlüyorum. Öğreniyorum ki ailesi aylardır gelip görmüyor kendisini. İçim acıyor, alıp yanıma Ankara'ya getirsen - nasılsa ailesi ilgilenmiyor..

Başka iki çocuğa soruyorum sohbet arasında, en sevdiğiniz yemek ne? Yaprak sarma diyorlar. 11 yaşındalar, 4. sınıftalar. ama burda hiç çıkmıyor, yiyemiyoruz diyo bir tanesi. Belki de bu kızlar şanslı, haftasonu ailelerinin evinde birazcık şımartılıyorlar.. Acaba bu çocuklar ne kadar şansız olduklarını biliyorlar mı?

Gazetedeki haberler - Kayseri, İstanbul'daki Kaan. Ne adaletsiz bir dünya bu yarabbim.. İnsanın elinden hiçbir şey gelmiyor. Kendi küçücük dünyasında o ayakkabıyı mı şimdi mi alayım, aman indirime girsin sonra alayım - kimseyi eleştirmiyorum ben - ben de böyleyim.. Ne kadar duyarsızız hepimiz... Halimizi bir filmde izlesek ne kadar sinirleniriz!



Koruyucu aile diye bir şey var. Yani evlenmemiş de olsan, yeni evli de olsan, çocuğun olsa da olmasa da başvurup Koruyucu ailesi olabiliyorsun bir çocuğun. Tabi önce seni, evini, hayatını inceliyorlar - çocuğa bakabilir misin iyice bakıyorlar.. Sonra çocuğu sana emanet ediyorlar. Evlat edinmekten farklı bir şey bu. Çocuğun velayeti sende olmuyor ve çocuğu asla evlat edinemiyorsun. Sadece ona bir ev ortamı, aile hayatı sağlıyorsun. Her şeyiyle ilgileniyorsun..

Şu an türkiye'de çok az koruyucu aile var. Bu uygulamanın artmasına, kurumda yaşayan çocukların ailelerle birlikte yaşamaya ihtiyaçları var. Hepimizin biraz daha duyarlı, biraz daha az bencil olmaya ihtiyacımız var. Yoksa dışardan bakıldığında minin kafeslerinde yaşayan, durmadan bir çemberi döndürmeye çalışan hamsterlardan bir farkımız kalmaz!

5 yorum:

asu dedi ki...

Merhaba,
Koruyucu aile kavramı malesef hiç bilinmiyor. Ben bundan 3 sene önce bir çocuğun gönüllüsü idim. Gönüllü kavramı da aynı sanırım koruyucu ailelikle. Hafta sonları onu görmeye gidip, 1-2 saat onunla zaman geçirip, derslerden, dışarıdaki hayattan, arkadaşları ile ilişkisinden konuşurduk.
Daha sonra çocuğun annesi onu görmeye geldikçe, malesef "gönüllünle görüşme, senin annen benim" gibi doldurmalarda bulunmuş. Yavrum, onun da son derece kafası karışmıştı. Bana tepki göstermeye başladı ve malesef görüşmemizi noktalamak zorunda kaldık. Benimki doğru bir örnek değil belki ama hep böyle olmuyor, mesela babamın da gönüllüsü olduğu bir ufaklık var, senelerdir devam eden dede torun ilişkisi gibi. Mutlaka evlat edinilecek diye bir zorunluluk yok, 1-2 saat bile onların yaşamlarına çok şey katabiliyor.

emelo dedi ki...

Asu selam! Ben de bu gönüllülük işini pek bilmiyorum ama öğrenip buraya bilgi yazarım.

koruyucu ailelik gönülülükten farklı çünkü çocuğu evlat edinmiyorsun ama seninle yaşıyor, tüm masraflarını sen karşılıyorsun - yani sanki kendi çocuğunmuş gibi çocuğun bütün sorumluluğu sana veriliyor. senle yaşıyor. Biraz daha zor belki gönüllülükten, ama daha derin bir bağ kurulacağı kesin..

Adsız dedi ki...

Evet ama günün birinde de koruyucu ailenin söz hakı olmaksızın başkasına evlat olarak verilebiliyor sanırım, öyle değil mi?

Adsız dedi ki...

Evet ama günün birinde de koruyucu ailenin söz hakkı olmaksızın başkasına evlat olarak verilebiliyor sanırım, öyle değil mi?

emelo dedi ki...

Evet koruyucu aile cocugun vekaletini alamiyor, sadece gecici bir sure ona aile ortami icersinde bir hayat sunuyor - o kadar. Bu da aynen bu yuzden ulkemizde yayginlasamis zaten - insanlar kendilerinin olmayan bir seye - birine yatirim yapmayi gereksiz buluyorlar ne aci!